الكلمـــــــات

الدنيا كلام ... بنسمعه او بنقراه او بنشوفه او بنفكر فيه... بس فى النهايه مجرد كلام

Name:
Location: Cairo, Egypt

Tuesday, March 07, 2006

بيــــــــــــــــــــــــــــــــبه


......اشاهد فيلم عرق البلح للمره الأولى
ذكريات كثيره تعود
معظمها لم اعشه بنفسى
ولكنى نشأت مع حكاياته
......الصعيد
جدتى سوهاجيه لم تفلح الحياه فى وجه بحرى قرابه الخمسه والعشرين عاما ان تنسيها لهجتها ولا احزانها
حيث السمه العامه دائما فى اهل قبلى هى الحزن
حتى انهم يتكلمون عن الصعيد على انه شخص حى يفتقدونه
وكانهم من نسله
اذكر انى كنت احتفظ بدفتر كنت اكتب فيه كل ما يقطر من فمها
فهى باستمراربحر لا ينتهى من القصص والاغانى الحزينه

......بيــــــبه
جابلى الطبق
......بيــــــبه
مليان نبق
......بيــــــبه
قالى كلى
......بيــــــبه
قلت ما اكلش
......بيــــــبه
وديه لامك
......بيــــــبه
امى بعيد
......بيــــــبه
اخر الصعيد
......بيــــــبه
والصعيد مات
......بيــــــبه
خلف بنات
......بيــــــبه
......بيــــــبه

كتبها عبد الرحمن الابنودى نقلا عن والدته فاطنه بقنديل
وسمعتها من الجده منذ سنوات عده

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

الله عليك أنا كل ما أسمعها من الأبنودي ترجعني لبعيد قوي .. واضح أنك عجوز زي حالاتي وصعيدي كمان لأن الكلام دة كلام الصعايدة اللي من جوة .. من جوة القلب يعني
تحياتي لأسلوبك الجميل

10:29 PM  
Blogger kalam said...

الحقيقه انا من مجانين الابنودى
وعندى له حاجات كتير نفسى اكتبها
وبجد بجد انا فعلا باحب لسعه الحزن الصعيدى دى اللى انا عارف ان مش كل الناس بتستسيغها

شكرا على تعليقك

11:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read comprar acyclovir Real estate business cards with era ogo 1968 chevrolet truck facts Buy 270 phendimetrazine 35mg Animal bean bag chairs Puresmart water filters free drawings for corner cabinet annual insurance long stay travel land rover auctions Florida mutual equity loans Card credit mazda Circuit breakers lecture notes Ao only rated games for x-box

5:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

What a great site sunflowers fairy tales A rose for emily line 15

7:45 PM  
Blogger Unknown said...

ممكن حضرتك تشرحنا الاغنية لو مفيهاش تعب انا بقالي ساعه واكتر بحاول اعرف معناها شكرا

8:20 AM  
Blogger Unknown said...

الصاعد مات وليس الصعيدي

9:27 AM  

Post a Comment

<< Home